Amazon, Apple en de digitale boeken

Het woord op het web is dat Apple de itnroductie van de tablet gaat positioneren als een Grote Gebeurtenis op het gebied van e-publishing.  Met andere woorden: de iSlate of hoe het ding ook gaat heten is vooral bedoeld om digitale content, en dan vooral boeken en ander leesbaar spul, op te lezen. En Apple zou hiervoor met een reeks van uitgevers deals hebben gemaakt. De iSlate wordt dan dus (onder andere) een concurrent voor de Kindle.

Apple zou (volgens de WSJ) als standaard deal aan uitgevers aanbieden dat de uitgever de verkoopprijs mag betalen, terwijl Amazon probeert dat in eigen hand te houden (in de VS doorgaans op $9.99). Het curieuze is dat de uitgevers zoals de zaken nu liggen meer wisnt bij Amazon maken dan bij Apple, en dat komt doordat Amazon nu enkele dollars per boek verlies maakt. Opmerkelijk. Nog opmerkelijker is dat kennelijk voor de uitgevers elektronisch publiceren duurder is dan op papier publiceren. De content logisticus (Amazon, Apple) wil een deel van de opbrengst (Amazon 50% van de hard cover prijs, Apple 30% van de Apple prijs) krijgt geld, maar blijkbaar ligt de standaard winst van de uitgevers nog hoger dan de pakweg $11 tot $15 die ze van Apple en Amazon krijgen.

Als we er even vanuit gaan dat het waar is, wat zijn daarvan de consequenties?

1. Amazon zal het mogelijk maken Kindle-boeken overal op te lezen,. Dat is in feite al begonnen door Amazon door de Kindle boeken ook leesbaar te maken op de iPhone en op de PC. Ik denk dat de iSlate snel zal volgen.

Apple daarentegen zal willen beperken tot de eigen hardware.  Dat is een enorme beperking, gezien vanuit de uitgevers.

2. Amazon zal het $9.99 pricing model opgeven. Immers, dat werd (denk ik) vooral gedreven door de noodzaak de amrkt opgen te breken. Dat is inmiddels gebeurd, getuige ook de actie van Apple. Dus is er voor Amazon geen reden meer om daar star aan vast te houden.

3. De uitgevers gaan eht heel moeilijk krijgen. Hun oude machtspositie was gebaseerd op de beheersing van het (dure) productiekanaal en de logistiek (contacten met boekhandels enzovoort). Maar als een boek alleen maar electronisch wordt gepubliceerd, is dat allemaal niks meer waard. Uitgeven wordt dan veel goedkoper. Als de uitgevers niet zelf die ontwikkeling doormaken, zullen nieuwe concurrenten dat doen. Uitgeven alleen maar voor Kindle en iTunes, waarom niet?

Dat zal ook een reductie in kosten en dus in prijs met zich mee brengen. Want als een digitaal boek duurder is dan een papieren boek (met al bedrukt papier, magazijnopslag, en vervoer in vrachtauto’s van dien), dan klopt er iets niet.

Advertenties

Eén reactie to “Amazon, Apple en de digitale boeken”

  1. Kees Huizing Says:

    [ Ik moet m’n naam geven, maar de auteur van de blog gebruikt een vrijwel onleesbaar kriebeltje, waar weliswaar z’n echte naam uit af te leiden is, maar raar is het wel ]

    Ik ben het eens dat de uitgevers belachelijke bedragen willen hebben voor die digitale boeken. Daar wordt meer over gefronst.
    Jij verwacht dat Apple de iBooks tot de eigen hardware gaat beperken. Waarom? En is daar iets over bekend?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: